CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

DARI HATI QAIRA

Apa yang tertulis di laman blog ini datangnya daripada lubuk hati Qaira yang paling dalam dengan niat yang ikhlas untuk berkongsi rasa hati. Untuk yang sudi mengikuti blog ini, terima kasih Qaira ucapkan dan untuk yang terguris hatinya dengan pengisian blog ini, salam kemaafan yang Qaira pinta. Sesungguhnya yang baik itu datang daripada Allah S.W.T dan yang kurang baik itu datangnya daripada diri Qaira sendiri.~QQ~

DARI PAPAN KEKUNCI QAIRA...

Semua entri di sini, hanyalah untuk tatapan di sini sahaja. Sebarang salinan semula tidak dibenarkan sama sekali, melainkan bersama kredit sumber asal.

P/S: Qaira dalam proses memindahkan semua entri daripada blog terdahulu (www.ayu-ilham.blogspot.com) yang telah di hack ke dalam blog ini. Harap maklum...

Jumaat, 23 Disember 2011

HAH! SUPERMANKU SUPARMAN? -Bab 1-



Orang tua-tua selalu kata yang hidup kita ini sebenarnya suatu perjalanan yang indah. Jadi, untuk menghargai kehidupan yang kita miliki kita hendaklah tahu untuk menikmati keindahan itu. Itu orang tua-tualah yang cakap. Sejauh mana kebenarannya, aku sendiri pun tak pasti kerana aku masih lagi mencari keindahan itu walaupun namaku sendiri Nur Indah Binti Amran. Selain keindahan hidup, ada lagi satu perkara yang masih lagi aku cari sehingga kini iaitu super heroku a.k.a superman. Sekali lagi aku ulang, aku mencari superman bukannya Suparman.
            “Oi! Jauh termenung!”
            “Oi! Jauh termenung. Mak kau jatuh, nenek dah melayang. Eh nenek dah melayang, nenek dah terbang.” Balasku sambil terlompat-lompat seperti kera kena belacan. Ya Allah! Malunya aku, tuhan sajalah yang tahu. Nasib baiklah belum ramai lagi orang yang berada di pejabat memandangkan hari masih lagi awal.
            “Isy kau ni Indah, pagi-pagi hari lagi dah melalut.” Ujar Kamelia.
            “Ntah kau ni Indah, muda-muda lagi dah dapat penyakit melatah. Dah tu pulak, asyik mak orang je yang jatuh, asyik nenek orang je yang terbang melayang. Tak pernah pulak kau sebut mak kau ke yang jatuh. Tak pun kau sebut nenek kau yang terbang melayang. Ni asyik mak dengan nenek orang je yang kena. Lain kali sebutlah mak kau ke nenek kau ke.” Celah Fariq pula.
            “Encik Fariq, kau ingat orang melatah ni boleh rancang-rancang ke? Dah benda tu yang nak terkeluar daripada mulut aku ni, benda tulah yang aku sebut. Nasib baik aku cuma cakap benda-benda tu je, buatnya aku melalut cakap benda yang bukan-bukan lagi haru-biru jadinya.”
            “Betul juga tu. Kalau si Indah ni melatah sampai dok menyebut benda-benda yang tak sepatutnya lagi teruk. Yang dalam kain, yang luar kain habis semua disebutnya macam yang selalu kita tengok bila orang tua-tua melatah.” Sokong Kamelia.
            “Hah, tahu tak apa.” Balasku pula menyokong kata-kata Kamelia.
 “Indah, bos panggil.” Ujar Kak Salwa sebaik sahaja melewati mejaku.
Hah! Bos panggil? Macam manalah hidup aku ni nak indah kalau pagi-pagi hari lagi aku dah kena mengadap muka si singa tua tu. Oh, superman ku! Datanglah, selamatkanlah aku daripada dibaham oleh si singa tua itu.
“Indah.”
“Indah.”
“Cik Nur Indah Binti Amran!!!”
“Hah!!!” Berkecai sudah lamunanku diselamatkan oleh supermanku tadi. Semuanya angkara suara nyaring Kak Salwa yang memanggil namaku. Isy, kacau daun betullah Kak Salwa ni, orang nak berangan sikit pun tak boleh. Betul-betul potong stim je.
“Isy, budak bertuah ni, pagi-pagi hari lagi dah mengelamun.” Omel Kak Salwa.
“Mana ada saya mengelamun kak. Saya tengah berfikir je, kenapa bos nak jumpa saya?” Ujarku membela diri.
“Bercakap dengan kamu ni, tak pernahnya akak dapat menang. Ada je jawapan yang keluar dari mulut kamu tu. Patutnya dulu kamu masa belajar ambil jurusan law bukannya ambil bisness. Jadi kamu keluar boleh jadi lawyer, tak adalah sia-sia bakat kamu yang suka melawan balik cakap orang tu.”
“Alah kak, tak payah susah-susah nak jadi lawyer. Sekarang ni pun saya dah jadi loyar. L.O.Y.A.R” Balasku sambil mengeja satu persatu huruf itu.
“Akak cakap pasal lawyer yang kat mahkamah tu, bukannya loyar buruk. Kalau loyar buruk nak buat apa.” Balas Kak Salwa sambil menjeling geram kepadaku.
“Alah kak, janganlah marah. Saya bergurau jelah kak.”
“Kamu ni Indah. Ada-ada je.”
            “Dia nak apa kak?” Soalku pula, menukar topik perbualan kami.
            “Manalah akak tahu. Kamu pergi jelah jumpa dia.” Balas Kak Salwa kepadaku.
            Apalah yang orang tua tu nak lagi ni. Kalau panggil aku mesti ada je hal yang tak kena. Itu tak kenalah. Ini tak kenalah. Kadang-kadang aku rasa orang tua tu macam sengaja nak cari salah aku. Gumamku di dalam hati.
            “Apa yang kau tunggu lagi tu Indah? Pergilah jumpa dia.” Arah Kak Salwa.
            “Dia nak jumpa saya sekarang ke kak?” Soalku lagi.
            “Tak adalah. Tuan Arman suruh kau jumpa dia tahun depan.” Balas Kak Salwa selamba sambil meletakkan dua helaian kertas di atas mejaku.
            “Surat apa pulak ni kak?” Soalku sambil membelek-belek helaian kertas itu.
            “Surat cinta.” Jawabnya ringkas. Itulah Kak Salwa, pembantu peribadi Tuan Arman. Setiap kali disoal tidak pernah ada jawaban yang serius keluar dari mulut wanita lewat 30-an yang sudah bergelar ibu tunggal itu.
            “Apa pulak surat cinta kak. Ni surat claim ni.” Sangkal ku.
            “Dah tahu lagi nak tanya kat akak surat apa tu.” Aku hanya tersenyum mendengar omelan Kak Salwa. Butiran di dalam helaian kertas itu kuteliti satu per satu. Tanpa sedar satu keluhan berat kulepaskan.
            “Kenapa? Berkerut seribu dahi tu akak tengok. Dah tu siap mengeluh lagi.” Soal Kak Salwa.
            Aku mengaru kepalaku yang tidak gatal. “Isy, tak faham betul sayalah dengan si Zarul ni kak. Baru dua hari lepas si Nuar hantar surat claim kat saya, hari ni si Zarul pula yang hantar. Diarang nikan pergi outstation sama-sama minggu lepas. Kenapa pulak hantar surat claim asing-asing? Tak boleh ke si Zarul ni hantar sekali masa Nuar hantar surat claim dia hari tu? Buat kerja saya je nak buka tutup, buka tutup rekod claim ni.” Omelku melahirkan rasa tidak puas hati di atas tindakan Zarul dan Anuar.
            “Alah Indah, kau bukannya tak tahu yang si Zarul tu mana ngam dengan si Nuar tu.”
            “Kot ye pun diarang tu tak ngam. Nikan soal kerja. Professionallah sikit. Setakat nak hantar surat claim sama-sama, itu pun susah ke?”
            “Alah, kau buat jelah Indah. Eh! Yang kau tercegat kat sini lagitu kenapa? Pergilah jumpa singa tua tu. Karang tak pasal-pasal pulak dia mengaum.”
            “Kak, mana ada singa mengaum. Yang mengaum tu harimaulah.”
            “Tak kisahlah singa ke harimau ke yang mengaum. Janji jangan yang kat dalam bilik tu yang mengaum. Kalau dia mengaum, baru betul tak senang duduk kita di buatnya.” Balas Kak Salwa sambil berlalu pergi ke mesin photostat.
            “Kak.” Panggilku.
            “Erm…”
            “Kak.” Panggilku lagi.
            “Kak, kek, kak, kek dari tadi. Apa dia? Cakap jelah, akak dengar ni.” Ujar Kak Salwa yang sedang sibuk membuat salinan dokumen di mesin photostat bersebelahan mejaku.
            “Akak tengok mood dia baik ke tak hari ni?” Soalku.
            “Akak tengok, akak tengok. Indah ingat, akak ni nujum Pak Belalang ke, reti nak tengok-tengok orang, nak ramal-ramal mood orang tu baik ke tak?”
            “Alah, akak kan baru lepas keluar daripada bilik dia tadi. So, tentu akak tahu mood dia baik ke tak hari ni? Angin dia tu, angin yang sepoi-sepoi bahasa ke, angin ribut taufan ke, angin bayu laut ke?” Soalku lagi.
            “Angin bayu ye Indah.” Ujar Jamilah yang muncul tiba-tiba lalu mencucuk pingangku.
            “Oh, angin bayu membawa diriku, sepintas lalu ku terkenangkanmu, memori silam meresap malam, kenangan bersama tersimpan selamanya. Walaupun kau pergi jauh dari diri ini, cintaku masih bersemadi di hati, keyakinan kita kan kembali, menghidupkan semula janji bara cinta. Kita bersama mengejar mimpi, terpisah sementara ku pasti, suatu hari nanti cinta kita bersemi, kembali menerangi, mekar di taman hati.”
            “Oi, sudah-sudah tu Indah. Takkan kau nak nyanyi lagu Feminin tu sampai habis.” Sela Kak Salwa.
            “Lawak sungguhlah kau ni Indah, aku cucuk sikit pun kau dah melatah sampai macam tu sekali. Siap menyanyi-nyanyi lagi.” Ujar Jamilah sambil menahan gelaknya dari terus meletus.
            “Apalah kau ni Jamie, kau dah tau si Indah melatah yang kau pergi cucuk-cucuk pingang dia tu kenapa?” Marah Kak Salwa.
            “Entah kau ni Jamie. Tak baik tau kau buat aku macam ni. Aku nak merajuklah dengan kau macam ni. Aku tak nak cakap dua minit dengan kau.” Ugutku kepada Jamilah atau lebih mesra disapa sebagai Jamie. Mulutku sengaja dipanjangkan membentuk muncung yang boleh diikat dengan reben merah.
            “La….nak merajuk pun nak cakap dengan aku. Merajuk jelah….ada aku kisah? Tak nak cakap dengan aku dua minit je ke? Hawatnya tak sampai dua hari ke, dua minggu ke, dua bulan ke. Takpun dua tahun, barulah ada trial sikit. Ni setakat dua minit, apa ada hal. Tak memberi kesan apa-apa pun kat aku.” Balas Jamie.
            “Fine! Kau cabar aku ea. Baik, aku tak nak cakap dua bulan dengan kau.” Ancamku kepada Jamilah dengan mimik muka yang sengaja aku seriuskan. Melihat wajahku yang serius, rona wajah Jamilah mula berubah. Aku tersenyum di dalam hati. Padan muka kau Jamie. Kau main-mainkan aku ye. Sekarang ni turn aku pula. Jom kita lihat siapa yang kena?
            “Alah Indah, don’t take it seriously. Aku bergurau je.” Pujuk Jamilah. Namun pujukan itu tetap tidak kuendahkan. Aku tetap tayang wajah serius, wajah orang tidak berperasaan kepada Jamilah. Melihat keseriusan mukaku, Jamilah mula mengelabah.
            “Indah, dulu masa sekolah ustaz aku ada cakap kalau kita tak tegur orang yang kita kenal selama tiga hari berturut-turut nanti kita dapat dosa. Ni kau tak nak cakap dengan aku sampai dua bulan, nanti sia-sia je kau dapat dosa kering. Aku tak naklah kawan baik aku ni dapat dosa kering.” Pujuknya lagi.
            “Itu ustaz kau yang cakap. Ustaz aku tak cakap apa-apa pun. Lagipun aku yang dapat dosa tu bukannya kau.” Balasku dengan nada suara yang sengaja aku datarkan.
            “Alah Indah, tak maulah majok-majok. Intan payung, busyuk-busyuk, meh sini aku timang-timang kau.”
            “Kau ingat aku baby ke yang kau nak timang-timang. Macam larat je kau nak timang aku.”
            “Tak maulah majok-majok. Aku gurau jelah. Please…………”
            Melihat muka Jamilah yang sudah seakan-akan kuih karipap basi, aku pun beralah. “Yelah, yelah, aku maafkan kau. But only for this time.” Kataku memberi amaran.
            “Ni yang buat aku tambah sa….yang kat kau ni.” Balas Jamilah sambil memelukku erat.
            “Oi, apa peluk-peluk ni. Nanti orang ingat aku les plak, jatuhlah saham aku.” Ujarku sambil menepis tangan Jamilah yang sudah berlingkar di pingangku.
            “Nur Indah, in my room now!!!” Arah Tuan Arman tiba-tiba. Entah bila si singa tua ni muncul di mejaku pun aku tidak pasti. Gulp! Gulp! Ku telan air liur yang terasa kesat di kerongkongku apabila mendengar arahan itu.  Melihat riak mukanya yang seakan-akan mahu menelanku sahaja sudah cukup menakutkan, inikan pula mahu berhadapan dengannya. Superman…. Help me!!! Jeritan batinku.
            “Matilah saya kak. Singa tua tu dah panggil saya. Macam mana ni kak? Apa saya nak buat?” Soalku meminta buah fikiran daripada Kak Salwa.
            “Itulah kamu, akak suruh pergi dari tadi kamu tak nak pergi. Dah, baik kamu pergi jumpa dia cepat sebelum singa tua tu keluar lagi sekali panggil kamu.” Saran Kak Salwa.
            “Jamie, matilah aku macam ni.”
            “Tak dapetlah den nak nolongnya dara oi.” Balas Jamilah sambil memberi isyarat thumbs up kepadaku.
            “Hantu punya kawan.” Balasku sebelum berlalu pergi menuju ke pejabat Tuan Arman dengan hati yang berdebar-debar. Kata-kataku cuma dibalas dengan kenyitan mata nakal daripada Jamilah. Harap-harap tak adalah bom jangka yang meletup kat dalam bilik Tuan Arman nanti. Gumamku sendiri.
Tuk, tuk,tuk!!! Tuk, tuk, tuk!!!
            “Come in!!!”
            Lafaz basmallah kulafazkan sebelum melangkahkan kaki kananku ke bilik Tuan Arman. Walaupun bilik ini lengkap dengan penghawa dingin, namun entah mengapa aku tetap terasa bahangnya setiap kali memasuki bilik ini, apatah lagi kalau perlu berhadapan dengan si singa tua ini seorang diri.
            “Tuan Arman panggil saya?” Soalku kepada Tuan Arman sekadar ingin menyedapkan hatiku sendiri walhal aku tahu singa tua ini sudah lama memanggilku. Satu soalan yang terasa cukup bodoh diperdengaranku. Tapi, lantaklah kalau soalan bodoh itu mampu menyelamatkan aku daripada amukan singa tua ini.
            “Did you know that I calling you for the past fifteen minute?” Soal Tuan Arman.
            Alamak!!! Dah keluar dah bahasa penjajah daripada mulut mat saleh celup ni. Dah tak reti cakap melayu ke? Tulah duduk lagi kat negara orang putih tu lama-lama. Bahasa jiwa bangsalah. Gumamku di dalam hati.
            “Indah, I’m talking to you. Do you hear me?”
            “Maaf Tuan Arman. Tuan cakap apa tadi?”
            “Kenapa baru sekarang you datang jumpa I? Kenapa you tak tunggu tahun depan je baru you masuk jumpa I?” Soal Tuan Arman kepadaku.
Hah!!! Akhirnya keluar juga perkataan melayu daripada mulut singa tua ni. Boleh rekod dalam diari ni. Kali pertama aku dengar singa tua ni cakap melayu setelah hampir lima bulan dia ambil alih pengurusan Zaman Holding. Betul-betul hari ini dalam sejarah. Aku ingatkan singa tua ni dah tak reti cakap melayu. Almaklum jelah dah tinggal kat luar negara tu lama sangat. Lima belas tahun.
            “Nur Indah Binti Amran!!!”
            “Ya…sa..sa…ya.” Jawabku tergagap-gagap.
            “What wrong with you? Mengelamun sahaja kerja kamu. Can you focus?”
            “Maafkan saya Tuan Arman.”
            “Sir Arman! Call me Sir Arman not Tuan Arman. Understand?” Bentaknya kepadaku.
            “Yes sir.” Ya Allah, berilah aku kesabaran untuk berhadapan dengan manusia yang sangat-sangat menyakitkan hatiku ini.
            “I’m asking you again. Kenapa baru sekarang you datang jumpa I? Kenapa You tak tunggu sampai tahun depan je baru you masuk office I. I’m waiting for you for more than fifteen minutes. Did you know you are wasting my time? In business, when we speak about time, we will speak about money. You are wasting my time and you also wasting my money. Did you get that?”
            “Kalau boleh memang saya nak masuk tahun depan je. Tak lama pun lagi, tinggal lagi lima hari. Lepas tu boleh tukar kalendar tahun baru.” Ujarku antara dengar dengan tidak.
            “Pardon! What you say? I can’t hear you. Say it back to me loud and clear.”
            Alamak!!! Dia dengar ke? Aku cakap perlahan je kot. “Nothing Sir. Saya tak cakap apa-apa pun. Sir salah dengar agaknya kot.” Dalihku, harap-harap dia percaya.
            “Saya belum pekak lagi. Saya dengar you ada say something. Nur Indah Amran, better you tell me now.” Keras sahaja nada yang keluar dari mulut si singa tua. Isy singa tua ni, suka sangat sebut nama penuh aku. Aku tahulah nama aku tu unik, lain dari yang lain, sedap lemak berkrim lagi tapi tak payahlah asyik nak sebut- sebut pulak.
            “Kenapa senyap? Amboi bila dekat luar tu bukan main rancak lagi kamu bersembang, bila kat dalam ni tak nak pula kamu bercakap. Kenapa? Dah hilang ke suara kamu tu sebab bersembang bagai nak rak kat luar tu ke atau kamu dah bisu?” Tempelak Tuan Arman kepadaku.
            “Se… se… sebenarnya….sa…sa…saya…”
            “Sebenarnya apa?” Tempelak Tuan Arman lagi. Aku diam, tak berani nak menjawab soalan yang keluar daripada mulut si singa tua itu kerana aku tahu apa pun jawapan yang aku beri padanya tetap tidak akan dapat memuaskan hatinya. Aku hanya mampu menguis-nguis hujung hamparan permaidani yang terdapat di bilik itu dengan kakiku.
            “Bila dekat luar awak rancak bersembang, bila dekat dalam ni saya tanya awak bisu pulak, tak menjawab. Asyik dok terkuis-kuis permaidani buat apa? Awak tahu tak berapa lama saya tunggu awak kat dalam ni? Saya bos ke awak yang bos?”
            “Saya bos.” Alamak!!! Macam manalah boleh tersasul ni?
            “What???” Terbeliak matanya mendengar jawapan yang keluar daripada mulutku.
            “Err…salah cakap bos. You are boss, sir.” Jawabku pendek.
            “Tahu pun awak yang saya ni bos awak. Saya ingatkan awak dah tak tahu yang saya ni bos awak. So, in that case undang-undang negara mana yang awak pakai, bos kena tunggu pekerja ni hah?” Tempelaknya lagi. Aku hanya menundukkan wajahku tatkala itu. Sedikit pun aku tak punya kekuatan untuk menatap wajahnya yang bengis itu.
            “Pandang saya bila saya bercakap dengan awak. Daripada awak pandang lantai tu, bukan dapat apa-apa pun lebih baik awak tengok muka saya ni. Dapat juga awak jamu mata tengok muka saya yang handsome ni.” What? Handsome? Erk!!! Tak selera aku pandang muka singa tua ni. Tang mana yang hadsome pun aku tak tahu. Perasan sungguh!!!
            “Bila saya kata pandang muka saya, pandanglah!!!” Tempelaknya lagi.
Hisy, yang dia nak sangat aku pandang muka dia ni kenapa? Meroyan ke apa orang tua ni? Yelah aku pandang. Satu, dua, tiga, trang……opocot mak kau dah jatuh dalam guni!!! Oh, semangat!!! Nasib baik aku melatah dalam hati je, kalau terlepas cakap depan dia tadi mahu aku jadi bahan dia seumur hidup. Conform, esok juga aku bagi notis berhenti kerja 24 jam. Tapi, dekatnya muka dia dengan muka aku, adalah jarak seinci kot. Desas nafas dia yang panas pun aku boleh rasa. Perfume apa ek dia pakai? Wanginya. Bila tengok muka dia dekat-dekat macam ni, tiba-tiba je aku rasa boleh tahan kacak juga bos aku ni. Jiwa kacau betullah, dah mula dah lagu kuch kuch hota hair. Oh tidak!!! Superman cepatlah tolong aku!!!
            “Apa tenung-tenung? Saya tahulah saya handsome.”
            “Erk… perasannya.” Balasku. Ops!!! Tak ada insurans betullah mulut aku ni. Macam manalah boleh terlepas cakap depan singa tua ni. Mampus aku. Tak pasal-pasal kena baham dengan dia ni kang.
            “Hah, menjawab! Saya cakap awak melawan pulak.” Isy orang tua ni, angin tak ada, ribut tak ada, tuptup  boleh pula dia meroyan kat sini. Tadi aku tak jawab, dia kata aku bisu. Sekarang aku jawab, dia kata aku melawan pula. Tak faham sungguhlah aku dengan dia ni. Patutlah tak kahwin-kahwin sampai sekarang, rupa-rupanya angin satu badan. Jadi bujang terlajaklah kau bos sampai ke tua.
            “Hah, mengelamun lagi!!! Saya bercakap depan awak, awak masih boleh mengelamun lagi. Dah sampai mana lamunan awak tu? Amerika? Jepun? Atau Afrika Selatan?” Sindirnya lagi kepadaku. Tahap kesabaranku sudah semakin menipis. Indah, sabar Indah. Dia tu bos kau. Gumamku sendirian di dalam hati.
            “Boleh tak awak fokus bila saya bercakap dengan awak? Jangan asyik nak berangan je.” Hisy dia ni, tak habis lagi ke? Kalau setakat panggil aku masuk kat dalam ni sebab nak mengomel, nak berleter, nak marah-marah kat aku, baik tak payah panggil. Apa dia ingat aku ni tak ada kerja lain ke nak buat kat luar tu. Kerja aku lagi banyak dekat luar tu, dah menimbun-nimbun macam gunung sedang menanti aku. Dia pula kat sini asyik dok potpet, potpet je dari tadi. Tak penat ke mulut dia ni asyik membebel je dari tadi macam burung murai tercabut ekor. Burung apa? Burung murai. Burung apa? Burung murai. Burung apa? Burung murai. Aku tersenyum sendiri terkenangkan iklan petronas yang pernah ditayangkan di televisyen suatu ketika dahulu.
            “Ya Allah, Indah!!! Boleh mengelamun lagi awak ni. Siap tersenyum-senyum pulak tu. Awak ingat apa? Ingat anak? Atau awak ingat laki awak kat rumah?” Sindirnya lagi. “Ops!!! Saya lupa pulak. Awak nikan tak berlaki lagi. Kalau tak silap saya, umur awak sekarang ni dah nak masuk suku abadkan? Tak lama lagi bolehlah jadi calon andalusia a.k.a anak dara lanjut usia kat office ni.”
            Zrupp!!! Terasa seperti semua darah berkumpul di mukaku tatkala ini. Panas siot!!! Kurang asam keping betullah mamat ni. Mulut tak ada insurans betul. Mengangkat dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih. Ada hati nak mengata aku konon, diri sendiri tu pun sama je dua kali lima dengan aku. Umur dah nak masuk empat siri pun tak kahwin-kahwin lagi.
            “Sir Arman, can you do me some favour?” Soalku memberanikan diri menyoalnya kerana semakin lama aku berdua-duaan dengannya di bilik ini semakin sakit hati aku, semakin nipis telinga aku dan semakin aku rasa macam nak telan dia hidup-hidup.
            Satu jelingan maut dihadiahkannya kepadaku. “What?”
            “Actually, Sir Arman panggil saya ni ada apa sebenarnya? Can you just straight to the point please sebab saya ada banyak lagi kerja kat luar tu yang nak di settlekan.” Luahku.
            “Ok. Awak nampak dua buah fail atas meja saya tu?” Soalnya kepadaku sambil jari telunjuknya menunjuk ke arah mejanya.
            “Ya.” Jawabku ringkas. Aku ni baru rabun, belum buta lagi. Takkanlah aku tak nampak fail yang tebal macam yellow pages dekat atas meja dia tu.
            “Fail tu ada semua maklumat tentang customer kita. Saya nak awak ambil fail tu dan buatkan update data entry dalam rekod syarikat.”
            “Dateline?”
            “Esok.”
            “What? Esok?” Terkejut babun aku dibuatnya. Babun pun tak terkejut macam aku. Mustahil aku boleh siapkannya esok. Tak berperikemanusiaan betullah bos aku ni.
            “Ya, esok. Saya nak semuanya siap esok. Faham!!! Sekarang awak boleh keluar dari sini.” Katanya lagi memberi arahan. Dua buah fail di atas mejanya kuambil untuk di bawa keluar. Mak ai!!! Ni fail ke batu? Beratnya. Tak apa Tuan Arman, ada lori ada bas, ada hari aku akan balas. Ini Indahlah, tahulah apa aku nak buat dengan si singa tua tu. Tunggulah kedatangan supermanku nanti, akan kubalas semula perbuatanmu. Nantikanlah pembalasku wahai si singa tua. Hahaha!!!

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...